nuffnangku

Thursday, October 30, 2014

Kisah Jaundice Husna.

Salam.

Masa Iman, dia cuma kena kuning sehari je then dah ok. Tu pun sikit je kuning dia. So aku pun tak sure kenapa Iman terselamat dari kuning. Mungkinkah sebab pemakanan aku masa preggy atau sebab dia lahir lebih dari due date? Aku pun tak pasti. Tapi masa preggy Iman, aku memang amalkan makanan sunnah.

Masa Husna pun sama. Aku elakkan makanan yang kurang sihat. Tapi dia kena kuning agak lama. Dalam hari ke 18 kalau tak silap baru bacaan turun bawah 10. Bacaan bawah 10 baru di kira selamat. Btw aku berdarah O. Tu yang pelik kenapa masa Iman dulu, dia terselamat dari kuning..

19 sept - husna lahir.
21 sept- sepatutnya petang tu kitorang boleh discaj hospital tetapi pagi tu doktor buat rondaan n detect kuning pada Husna. Adoyai. Tengahari kena amik darah. Kalau bacaan kuning tinggi, kitorang tak boleh balik. Mestilah hati tak sudah berdoa kan. Pas amik darah, result 8. So lega, boleh balik rumah. Yeay.

#Result mesti 16 ke atas baru kena admitted dekat hospital. Hope kuning tak tinggi lah. Sebab sape lah sanggup nak duduk hospital semula la kan.

24 sept- nurse datang rumah. Dia check baby. Katanya kuning husna macam tinggi. Insist petang tu juga pergi klinikvkomuniti untuk amik darah. Kalau bacaan tinggi, kena admit. Adoi. Dalam pantang, dengan tak baik sakit lagi, gagahkan juga pergi klinik tu. Tapi aku tunggu dalam kereta je. Suami dan mak aku yang bawa husna pergi check up.

Bacaan: 11.8 mg/dl
Kena repeat esoknya.

25 sept-
Bacaan: 11.4 mg/dl
Ada turun sikit. So repeat lagi 2 hari.kali ni aku pergi dengan mak aku. Seksa ok dalam sakit tu nak berjalan. Sedih dan kesian sangat bila Husna meraung bila nurse cucuk tapak kaki amik darah.

Ada nurse amik darah, kejap sangat dan Husna cuma bunyi ek ek je then tidur semula. Ada seorang nurse ni, kalau dia yang amik darah, memang Husna meraung macam nak terkeluar anak tekak. Sedih sangat. Rasa nak nangis sama. Btw, tiapkali amik darah, bukan aku yang oegang baby. Aku tak sanggup lah.

27 sept-
Bacaan: 10.7 mg/dl
Turun. Syukur. Aku memang risau kalau kena admit. Serius.

Repeat lagi 2 hari

29 sept-
Bacaan: 11.6 mg/dl
Nak pitam rasa sebab entah kenapa tetiba bacaan naik. Runsing aku. Aku kalau boleh taknak ada kuning ni lagi. Tak sanggup hampir setiap hari kaki anak kena cucuk untuk amik darah.

30 sept- 10.6 mg/dl
Bacaan:10.6 mg/dl
Syukur. Bacaan turun.tapi susah sangat nak jadi bawah 10 kan. Nurse ada kata, kuning ni ada juga kaitan dengan tali pusat baby yang tak luruh tu.
 Repeat 2 okt pula

2 okt -
Bacaan: 10.8 mg/dl
Aik boleh plak naik sikit. Sabar jela.

Repeat 4 okt. Tapi aku malas nak pergi sebab aku tak cukup tidur, baby meragam malam tu.

7 okt-
Bacaan- 9.7 mg/dl
Syukur sgt sebab dah bawah paras 10. Kalau tahu boleh skip dan tak ada sape marah, baik lah aku skip dan tak pergi srlang sehari kan. Skema sangat. Aku follow je

Masa ni dah 19 hari. Doktor kata kalau dah lepas 15 hari dan bacaan dah turun, dah tak payah risau sebab bacaan akan terus turun dan turun. Lega sangat bila doktor kata dah tak perlu datang klinik lagi.

Sepanjang Husna jaundice, aku tak ada mandikan dia dengan air apa2 atau bagi makan apa2, cuma aku memang breastfeed je dia. Aku jela kalau makan tu, tak makan lada hitam, kunyit dan lain2.  Ada jr orang yang suggest beli ubat untuk kuning dekat sensei..bagi baby susu kambing. .tapi aku tak buat. Sebab malas. Dah kata susu ibu yang terbaik kan? Bagi jela. Senang keja. Kalau bacaan darah tu dah nak paras bahaya, maybe aku ikut juga cakap orang lain tu. Tapi sebab paras yang ok lagi, tu pasal aku cuma bf je dia.


Stress ok kena ulang alik klinik.
Sedih tengok kaki kecik tu kena cucuk selalu.
Lagi sedih bila dia meraung.
Lagisatu aku ni cukup tak berkenan nak dedahkan anak2 ni dekat udara yang tak berapa bersih ni. Kalau boleh, dalam pantang tu, memang aku taknak anak aku terdedah dengan kuman tu semua. Yela klinik kan. Yang datang kebanyakkan yang tak sihatla kan.


2 comments:

  1. kuning macam dah jadi trend kan kat bby. kecian dorang. tpkan, kalau nak thu, masa amik darah bby nangis lagi bgus. nurse pernah kata, kalau dia menangis, darah bnyk keluar, senang dorang amik. kalau tidur, darah susah keluar. nnt dorang picit2 kaki bby kita, lagi haru.
    Pernah sekali tu, harris tidur je masa kena cucuk, darah tak mo keluar langsung. tetiba nurse mintak izin amik kat sebelah kaki lagi. uhuhuh lagi sakit jiwa nengoknya.

    ReplyDelete
  2. teringat zaman Hannah kene kuning dlu. ya allah seksanyaaa. dgn br beranak jln pn sakit2 lagi, nk ngadap anak kene kuning cucuk sne sini. haih.. sabar la ye..pengalaman hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...