nuffnangku

Saturday, October 25, 2014

Hijrah aku setahun yang lepas

Salam.

Pic tahun lepas.ketika diet dan berjaya. Pada masa sebelum preggy. Wahaha. Sekarang aku dah double dari ni. Beranak punya hal.tehee

Sabtu ni genap setahun aku berhijrah dari free hair kepada bertudung. Aku mula pakai pada 5 nov 2013 bersamaan dengan maalhijrah. So tahun ni 25 oktober sempena maalhijrah, maknanya dah setahun aku bertudung.

Berhijrah dari free hair kepada bertudung ni, aku akui sebenarnya bukan satu tindakan yang mudah. Bukan satu keputusan yang simple. Berat untuk orang macam aku. Sebab aku kalau boleh, bila dah bertudung nanti, kalau boleh tak mahu buka tutup buka tutup. Erti lain, kejap pakai kejap tak pakai ( aku tak menghakimi sesiapa, ini tentang diri aku dan apa yang aku alami )

Bila bab bertudung, atau bab berhijrah ke arah yang lebih baik ni, yang paling sulit adalah bila kita kena istiqamah. Nak memulakan sesuatu, tak lah sepayah bila kita nak maintainkan atau bila nak istiqamah. Well, itu yang paling aku harapkan. Paling aku mohon agar aku istiqamah. Agar hati ni tak berbolak balik.

Maka, setelah aku yakin dengan hasrat hati termasuk impian suami yang selalu mendorong aku untuk bertudung maka maalhijrah tahun lepas aku perlahan2 mula bertudung.

Masa free hair dulu, walaupun syok je buat macam2 style pada rambut, kadang ada terdetik dalam hati juga untuk bertudung satu hari nanti. Cuma masa tu menunggu saat yang sesuai. Umpama menanti seru.

Sehingga satu hari aku terbaca tentang kisah arwah Yasmin J Hunwick dan dalam masa terdekat dapat berita kematian arwah Nadia Zahari(korang google pasal dorang ..nanti tahulah kisah mereka) aku rasa macam kematian tu kian hampir pada kita. Dan aku kagum tengok pic2 arwah nadia zahari dekat ig. (nadiazahari_ ) yang begitu terjaga auratnya. Kagum sangat. Admire.alfatihah untuk kedua2 nya.

Dalam beberapa malam aku tak dapat lelapkan mata masa tu, rasa macam eh esok aku ni hidup lagi ke tak.macamana kalau esok, celik mata je aku dah ada kat alam barzakh?

Serius aku takut.
Sebab banyak mana jela amal ibadat yang aku ada. Ada ke ibadat aku yang diterima Allah? Entah kalau ada yang seciput tu,entah2 dah terhapus dek sebab aku mengumpat orang ke, sakitkan hati orang ke, ter riak or takbur ke. Wallahualam. Sebab arwah Yasmin J hunwick sebelum kematian dia tu, dia ada mimpi pasal alam barzakh( boleh baca di blog arwah, dia ada ceritakan sebelum bbrapa bulan lepas tu dia meninggal)

Doakan aku istiqamah dan dapat perbaiki diri dari hari ke hari. Dah tentu aim aku nak jadi muslimah yang berhijab. Tapi slow slow aku sedang mencuba...

Doakan ya..

5 comments:

  1. Alhamdulillah..sm2 lah kita menjadi lebih baik..

    ReplyDelete
  2. insyaallah.. semoga arini lebih baik dr semalam... yg lepas tu kisah silam.. yg akan dtg tu kisah indah kite.. :)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah,

    Salam sis. Semoga istiqmah. Kat rumah boleh stylo-stylo lagi hehe. Take care.

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...