nuffnangku

Tuesday, August 19, 2014

suami kaki pukul

Salam.

Scary kan dengan tajuk entri ni.tajuk pun dah scary,ni kan pula kalau benda ni betul2 wujud. Nauzubillah. Mintalah jauh dari life sape2 pun. Sepanjang hari ni aku asik baca pasal kisah suami kaki pukul ni dan cubaan pisahkan anak dari ibu sebagai tekanan dalaman/emosi untuk si ibu.

Aku tak tahu pun apa masalah dalaman dorang atau cerita di sebalik nya. Cuma kalau salah camne pun atau apapun citer di sebalik semua ni, seorang suami tak patut kot naik tangan pada wife. Apatahlagi kalau sampai sepak terajang, mental betul laki camtu. Dayus!Suami tugasnya melindungi wife,anak. Bukannya mencederakan, menyakiti.

Nak kata darat sangat, orangnya berpelajaran tinggi, ada ilmu. Mana pergi ilmu tu?Apa guna belajar tinggi2 kalau otak letak kat lutut?sedih ok bila wujudnya lelaki2 dayus yang macam ni. Aku tak suka nak tulis benda tak best kat blog ni, tapi sebagai seorang wanita, sebagai seorang isteri, aku rasa kesian pada wife2 yang jd mangsa dera suami. Ada ke patut g pukul perempuan yang lemah? Kalau nak tunjuk kuat sangat, pergilah cari lawan yang sepatutnya.

Isu ni isu yang tak ada kesudahan. Sebenarnya ramai lagi wife2 yang jadi mangsa si suami,tapi dorang amik jalan memaafkan suami atas pelbagai alasan antaranya jaga aib suami. Huh. Ada yang takut untuk bertindak dek kerna tiada tempat bergantung dan macam2 lagi. Memang kesian. Kesian sangat dengan isteri2 yang tak punya kekuatan untuk bertindak ni. Terpaksa hidup dalam tekanan mental dan deraan fizikal sepanjang hayat.


Pengakuan, entri ini bukan tentang life aku. Ni cuma sekadar pendapat.
So far, selama 3 tahun aku kawen, alhamdulilah aku tak pernah di tengking,dipukul. Kalau ada salah pun, suami guna ayat yang paling soft untuk menegur. Aku tak pernah di jentik,dipukul atau disakiti mental atau fizikal.Suami memang sangat sabar. Alhamdulilah.

Untuk masyarakat,if ada sekeliling yang jadi mangsa penderaan suami, berilah mereka semangat, kekuatan untuk bangkit dan menuntut hak mereka. Tak ada isteri yang patut di jadikan mangsa keganasan rumahtangga. Famili pihak suami pun, janganlah butakan mata dan sokong benda2 camni atas apa alasan sekalipun. Harap anaknya dapat kembali kepada ibunya. Kesian sangat bila fikirkan apalah nasib si anak kecil tu. Bagaimana dia rindukan ibunya, dah la breastfeed lagi.of coz sangat rapat ngn ibu dia. Bodoh sangat orang yang sembunyikan anak kecil tu. Anak tak berdosa pun jadi mangsa. Sick!


#stopdomesticviolence
#returnrania

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...