nuffnangku

Wednesday, March 28, 2012

1 tahun bersama.

Assalamualaikum.

Dengan nama Allah, aku bersyukur kerana masih diberikan kesempatan untuk meneruskan ikatan pernikahan ini. setahun berlalu (25 Mac 2011) dan aku masih rasakan macam baru beberapa bulan lepas, menjadi seorang isteri yang sah kepada seorang suami seperti yang telah Allah tentukan.

8
pic from official photographer : gambalawa. saat akad nikah.

setahun dalam alam perkahwinan ini adalah lebih membahagiakan dan lebih tenang dari sebelum masa kami berkahwin. kalau sebelum kahwin, banyak drama swasta, drama hindustan dan telenovela tapi mungkin ini di namakan rahmat dalam perkahwinan sebab bila sudah berkahwin, segalanya lebih dipermudahkan. ini adalah erti sebuah ikatan yang sah (InsyaAllah).

rumahtangga mana yang tidak pernah di uji? bohong,jika selama setahun berkahwin ni, langsung tak pernah bergaduh,merajuk dan bermacam lagi. itu fitrah dan realiti sebuah perkahwinan. ada pasang surutnya. ada lidah yang tergigit secara tak sengaja. ada hati yang terguris tanpa sedar, tapi itu semua adalah satu proses untuk masing-masing belajar mengenal kelemahan dan kelebihan pasangan masing-masing kan.

satu tahun.
terima kasih pada Allah yang memanjangkan usia pernikahan ini. juga telah mengkurniakan kami rahmat-Nya yang tak ternilai buat kami. semoga kami terus diberkati. InsyaAllah, mudah-mudahan.



Kepada Lelaki ini,
7

Terima kasih atas segala kesabaran dan ketabahan yang menjadi tiang mengukuh dalam membina rumahtangga kita.
Menjadi asas sebuah bumbung tempat seorang isteri berteduh.
Menjadi pendamai tatkala dingin menyusuk sampai ke tulang hitam.
Menjadi embun penyejuk jiwa pada hati yang amarah.


Kepada Perempuan ini,
1


ingatlah selalu, syurga dan duniamu di bawah telapak kaki si suami.
tidak akan kau ke mana pun kalau selalu membawa amarah, ego dan prinsipmu sendiri.
memang kau telah terfitrah untuk menjadi isteri pada seorang lelaki. maka, taatlah pada suami.
sayu dengan ayat sendiri :'(





I want to grow old looking at the same face every morning. I want to grow old looking at the same face every night at the dinner table. I want to be one of those old couples you see still holding hands and laughing after fifty years of marriage. That's what I want. I want to be someone's forever. - Rachel Gibson.





Tuesday, March 13, 2012

Family Day Kho-Pandan Fellas yang best.

Assalamualaikum.

3 Mac dan 4 Mac lepas, setelah dekat sebulan planning betul-betul, akhirnya dapatlah kami semua berholiday di Port Dickson. Alhamdulilah. Motif utama cuma hendak bersuka ria di samping eratkan silaturahim kami yang dah macam adik-beradik ni, maka holiday kali ni di beri nama - Family Day Kho-Pandan Fellas. Wah,gitu.

bbq
BBQ di Tanjung Biru, Port Dickson.

Aktiviti yang kami buat,tak banyak sangat tapi sungguh fun, sebab yang penting, boleh gelak-gelak, usik-usik dan happy-happy, itu yang paling penting. mula-mula memang dah siap dengan segala itinerary bagai, tapi akhirnya banyak planning / games yang tak berapa kami follow. tapi tak ada isu sangatlah kan, sebab yang penting, saat-saat gelak tawa dan enjoy the moment adalah sungguh priceless. aku pun happy je tengok kerenah budak-budak kho-pandan ni memasing. diorang ni memang macam-macam perangai tapi semua baik-baik dan sporting belaka. yang paling best,of coz lah komitmen yang masing-masing tunjukkan. dari mula planning lagi, siap datang mesyuarat,kena marah dengan pengetua lagi , kena catat minit mesyuarat lagi(laki aku kena) dan akhirnya sama-sama menjayakan family day ni, korang memang rockkks!~ la. yang join untuk dua-dua hari (sabtu dan ahad) adalah Ajie, Apis, Wise, Farah, suamiku-samsul, aku, Awid, Lan dan Arif.join pada sabtu (datang siang dan pulang awal subuh kerana ada hal) Amie dan tunang, Baby.datang sebelah malam sabtu sebab ada hal tak dapat di elakkan pada siangnya-Tomat dan isteri, Zira. yang tak dapat join kerana tuntutan kerja, sid-wani,diela,tobek-shiera.

Kami konvoi dengan 3 buah kereta. tapi tak konvoi sangatlah,sebab ada orang tu bawa kereta macam nak masuk F1 je ( hehehe,kereta yang bawa tok pengetua tu la),sabar jela.lepas tu berpisah kejap sebab suamiku, Arif dan Lan gigih cari joystick untuk PS3 yang konon diorang nak battle malam nanti. manakala, Apis dan Ajie serta Wise,Awid dan Farah singgah rumah umi untuk ambil bahan-bahan untuk BBQ malam nanti.dan akhirnya kami bertemu semula di Blue Lagoon Condo.sampai-sampai je, cuaca memang terik sangat, maka kami makan dulu kat area pantai tu. mahalnya. memang saja je nak cekik darah. tapi lepas tu memang kami tak makan situ dah.

rehat kejap, then siap-siap untuk turun ke pantai.

Beach Soccer Time!~jom layan pic.entri ni memang banyak gambar tau :)

kp16
macam-macam aksi diorang ni. semasa pembahagian team.

kp19
bersungguh diorang ni semua.team 1(arif dan awid) dan team 2 (ajie dan lan)

sol n apis team
team 3 (sol dan apis)
team1
team 4 (wise dan amie)
winner adalah team wise dan amie :)

kemudian, galah panjang.saat mengimbau zaman kanak-kanak.FUN!!~

kp18
muka happy je masing-masing.
kp17
riang gembira macam kanak-kanak.

settle dua games(beach soccer dan galah panjang), yang lelaki semuanya bergelumang mandi pantai. pic tak ada, sebab perempuan-perempuan tak kuasa menjejaki diorang di tengah laut dengan kamera. kitorang duduk melayan angin pantai di tepi pantai je. masa di tengah laut, diorang (lelaki) sempat naik banana boat, dengan 2 kali dijatuhkan dari boat. memang happy la diorang, siap kaki tangan semua lintang pukang masa dijatuhkan dengan laju tu. ada yang sampai benjol kepala :p

 dekat maghrib, baru diorang naik ke darat.

BBQ TIME.
Dalam pukul 8 lebih (malam) ,baru lah semua ready untuk BBQ.
kp3
orang kuat di sebalik tabir. diorang ni yang susah payah siapkan semua dari awal ,dari hidupkan api sampai membakar.terutama Amie,Wise,Ajie dan Arif.

Apis dan suami pula gigihround bandar untuk cari ais.lama juga lah mereka cari.

kp14
aktiviti bakar-membakar sedang giat dijalankan.

kp13
pic atas : girl jadi tukang prepare, balut bahan-bahan yang hendak di bakar dengan aluminium foil.
pic bawah : santai sementara tunggu BBQ.kad tu di main sesaje je, bukan dengan tujuan berjudi *jangansalahfaham*

kp4
santai. sambil makan-makan.*ramuan BBQ yang Umi AjieAwidUwais prepare adalah sangat best dan sedap sangat.

settle BBQ, tiba kepada aktiviti bebas. ada yang tidur awal, ada yang berjaga sampai ke pukul 5 pagi.

Ahad pula, aku,suami,Ajie,Zira dan Tomat turun ke pantai, sementara yang lain, masih tidur sebab mengantuk berjaga sampai ke pukul 5 pagi. masa ni, cuaca tak panas, so aku dan zira duduk berendam dalam air. suami dan Ajie mandi sampai ke tengah laut. Tomat jadi tukang jaga barang-barang kat darat je :)

check out dalam pukul 1 tengahari.dan aktiviti bergambar (seperti biasa)
kp10
semua single sebab belum kahwin lagi.wise hilang dari pandangan.haha.

kp7
geng lelaki macho.tapi cuba buat aksi comel :p

423012_3220136876655_1663419568_2803960_1002558361_n
my husben.
431113_3220182157787_1663419568_2803976_1900153123_n
the photog team.
couple
couple.pic 1 : amie dan tunang,Baby
pic 2 : wise dan girl,Farah
pic 3 : husben n me
pic 4 : tomat n wife, Zira.

hopefully, ini bukan holiday yang terakhir. kepada semua Kho-Pandan Fellas yang join untuk kali ni, korang memang hebat.komitmen korang memang the best.compliment pada semua yang terlibat terutama apis(pengetua) yang sanggup susah payah planning macam2 dari awal til akhir holiday ni.rajin update FB group untuk pastikan semuanya berjaya.buat mesyuarat dan macam2 lagi.kepada ahli-ahli lain yang mana bersusah payah untuk BBQ,sanggup curi masa datang juga walau sekejap,gigih beli barang persiapan untuk BBQ dan paling penting semua sporting sepanjang holiday ni. aku harap persahabatan ni kekal sampai bila-bila. kita dah macam bukan kawan lagi, tapi lebih kepada 1 big family. kepada sid-wani,tobek-shiera yang tak dapat join, tak pe,nanti next time,kita planning lagi yea.

p/s : kesian suamiku, Arif, Lan dan tomat, tak dapat main PS3 sebab tv kat condo tu aku tak tahu zaman jepun punya ke zaman bila punya :p

akhir sekali,
DSC_0357-1
motif gambar ni?
dah kata ni blog bini dia, haruslah ada gambar suami dia.kekekekke.tak pasal-pasal.
*peace, aku suka pic ni sebab aku yang candid*

Monday, March 12, 2012

di sebalik ciptaan ALLAH yang bernama.. WANITA

Assalamualaikum.
sekadar berkongsi sesuatu yang saya terbaca di fb.


Ciptaan ALLAH yang bernama.. WANITA..!!
Malaikat menghadap Allah dan bertanya : "Ya Allah, mengapa memerlukan waktu untuk menciptakan wanita ini..?"

Allah menjawab :

"Apakah kamu memperhatikan seluruh keistimewaan dan seluruh sifat yang ada pada ciptaan-Ku ini? Ciptaan ini harus memiliki lebih dari 200 organ yang selalu bergerak agar bisa menjalankan semua tugasnya. Ciptaan ini kelak harus mampu melayani suaminya, menjaga harta keluarga dan menjadi ratu di rumah tinggalnya. Ciptaan ini kelak harus mampu membuat enak segala macam makanan yang dihidangkan. Dia harus kuat mengandung anak dan sanggup melahirkan berkali-kali. Dia harus memberikan cinta yang bisa menyembuhkan rasa sakit. Dia harus bisa melakukan segala sesuatu hanya dengan 2 tangannya."

Malaikat terkejut dan berkata : "Hanya dengan 2 tangan… 2 tangan! ini adalah hal yang mustahil..."
Allah terus melanjutkan ciptaan-Nya. lalu kepada malaikat, Allah berfirman :
"Tunggulah sampai besok aku akan menyelesaikan semuanya. tunggulah sebentar! Ciptaan ini akan segera selesai. Dia ini akan selalu dekat dengan Aku. Dia bisa menyembuhkan dirinya saat jatuh sakit. Dia bisa bekerja sepanjang hari dan malam.."

Malaikat mendekati wanita yang sudah tercipta dan memegangnya, lalu bertanya kepada Allah : "Ya Allah, Engkau jadikan wanita ini sangat lembut!"

Allah menjawab :
"Ya, sesungguhnya dia sangat lembut, tetapi Aku jadikan dia sangat kuat. Kamu tidak bisa menggambarkan sampai dimana kekuatannya, dia mampu menanggung beban dan menahan diri untuk bersabar."

Malaikat bertanya: "Apakah dia bisa berpikir?"

Allah menjawab :
"Tidak hanya berpikir, dia pandai mengambil hati dan pandai berbicara, dia bisa berdialog dan juga bisa berdebat."

Malaikat memegang pipi wanita itu dan merasa asing, kemudian bertanya kepada Allah :"Ya Allah mengapa pipinya ranum dan berkilau..?"

Allah menjawab :
"Pipi itu bukan semata ranum dan berkilau. Di situ tersimpan air mata dan di situ terletak banyak beban berat."

Malaikat bertanya : "Kenapa mengalirkan air mata?

Allah menjawab :
"Air mata adalah satu-satunya cara melepaskan beban. Mengalirnya air mata adalah cara untuk mengungkapkan kesedihan, ketidaksenangan, pengaduan, kekecewaan, cinta, kebencian, kerinduan, kesendirian, kebahagian dan segala macam rasa yang ada dalam dirinya..

.....................................
syukur aku seorang wanita.
moga dapat memperbaiki diri sentiasa supaya semua ciri yang telah Allah berikan untuk seorang wanita, ada pada ku.
wanita, terutama yang bernama isteri,bawalah gelaran yang korang pegang tu dengan sebaiknya.
tak perlu bermulut jahat, tak perlu mengutuk sana-sini, jagalah adab dan tingkah laku...
siapa korang hari ni ( dengan gelaran isteri yang dipegang) membawa bersama nama suami.
sebelum kahwin, kita membawa sekali nama ibu dan ayah.
lepas kahwin,nama suami pula yang di bawa.
wallahualam.

Sunday, March 11, 2012

mutiara kata

Lelaki yang berjaya itu dilihat daripada dua perkara. 
Pertama, siapa ibunya dan yang kedua, siapa isterinya" – Sayyidina Umar bin Khattab. 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...