nuffnangku

Thursday, August 16, 2012

Salam Syawal Untuk Semua Readers.

Sekejap je masa berlalu, kan? Sedar tak sedar, syawal pun dah nak menjelang.

Pada yang baru berkahwin, mesti excited hendak sambut raya bersama suami/isteri masing-masing kan. Pada yang baru kahwin, tapi tahun ni bukan giliran raya di rumah korang, mesti terasa kelainan bila beraya rumah mentua. Yang paling terasa lainnya bila sebelum kahwin, selama ni pagi raya cium tangan mak ayah. Minta ampun dan maaf. Tapi lepas kahwin dan kalau beraya di rumah mentua, tangan suami yang di cium dahulu, kemudian tangan mentua.

Ibu-ibu mengandung, mana yang ok inilah masa untuk makan puas-puas,hihi. Nanti dah bersalin, kena berpantang dah kan.Ibu-ibu preggy pun mesti seronok sebab pergi mana-mana mesti jadi perhatian punya lah, Famous tu. Mana yang still muntah-muntah teruk, raya kali ni nampak nye kena berhibernasi jela kan, tak apalah. Demi anak kan.

Pada yang dah kahwin, dan ada anak pada tahun ni, mesti terlebih-lebih excitednya. Macam aku lah. Padahal Iman tu kecik lagi, baru 2 bulan lebih, bukan reti pun raya tu apa. Hahaha. tak kiralah, yang penting, boleh pakaikan dia baju melayu dan ambil gambar sama-sama. Settle ambil gambar, kalau dia rimas berbaju melayu, boleh buka. Yang penting, family potrait, harharhar. Aku tahu ramai mommy-mommy yang sanggup bersesak-sesak semata hendak shopping baju raya untuk si comel. 

Alhamdulilah, tahun ni tahun kedua aku beraya sebagai isteri orang, bersama status yang di upgrade lagi - mak orang. Memang syukur sangat, sebab aku pun tak pernah terfikir secara mendalam pada tahun 2012, aku akan sambut raya bersama 2 hero dalam hidup aku- si suami dan si anak. Tahun lepas, sambut raya sebagai isteri orang je. 

Tahun depan? 

Kalau ada umur yang panjang, agak-agak sambut raya sebagai isteri orang, mak orang dan ada status upgrade lagi ke? kot-kot bakal mummy yang kedua pula? Oh Cannot. Cannot. Saya bersalin secara czer. Tempoh hibernasi adalah 2 tahun ye. Tapi tak tolak juga kalau Kun Fayakun. Tapi demi kesihatan dan keselamatan diri ku, kenalah family planning betul-betul. Lagipun, sekarang sedang fikir hendak fokus pada Ziyadh Iman je dulu.Bagi dia membesar dengan sempurna dan cuba penuhi keperluan-keperluan fizikal, mental dan rohani dia dulu. 

Aku perlu adjust tunes sebagai mummy baru ni betul-betul. Kena jadi lebih sabar, lebih tabah dan lebih kuat semangat, kan? Sekarang ni, sebagai mummy baru, memang aku dalam proses belajar je sepanjang masa. Belajar kenal perangai Ziyadh Iman, belajar memahami kehendak dan keperluan dia, belajar perubahan-perubahan yang dia alami, belajar mencari sebab musabab setiap penyakit yang dia hadapi. Belajar dan timba ilmu tentang anak dari pengalaman-pengalaman mummy-mummy yang lain. Bila banyak nak kena belajar, aku admit kadang-kadang stress giler, kadang-kadang fun dan excited. Well, hidup memang umpama roller coaster kan. Aku belajar dan di ajar. Aku cari dan mencari ilmu. Kadang-kadang tersenyum tengok gelagat Iman, bila dia mula nak explore dunia sekeliling dia. Tengok alas tilam dia yang ada gambar bear pun kusyuknya bukan main, dengan mulut dia gelak-gelak dan tangan dia sedang belajar-belajar nak sentuh alas tilam tu. Memang syok lah melayan. Tapi bila dia selsema ke cirit-birit ke, aku ni selalu berharap masa tu aku adalah seorang doktor. Boleh ubati anak sendiri. Atau tukar-tukar profession ikut keperluan anak(?) hahahah.

Sejak ada anak, aku dapat rasakan aku berubah ke arah yang lebih positif. Fokus utama adalah anak. Walaupun kadang-kadang, aku akui jiwa muda tu tetap ada ( menyampah bukan? Hahaha).Aku cuma suka life yang balance. Maknanya, walau dah kahwin, masa bersama kawan-kawan tetap ada. Masa untuk diri sendiri tetap ada. Masa untuk buat perkara-perkara yang aku suka pun tetap ada. Dalam masa yang sama, masa untuk belek anak pun tak terkacau dengan semua wishlist tu. Untuk adapt semua benda ni sekali harung, memang payah tapi tak mustahil. Tapi ambil masa. Aku cuba dan aku yakin, InsyaAllah boleh. 

Panjang betul aku meleret dari tajuk. Padahal tajuk adalah salam syawal! Korang yang selalu baca blog aku (read : perasan macam blog i ni ada reader kan) mesti perasan lately ni aku lebih jujur dan lebih terbuka bila bercakap tentang sesuatu dalam blog ni kan. Kalau sebelum-sebelum ni aku terlalu banyak sekat-sekat cerita, tapi sekarang, aku rasa ni blog aku dan aku tulis sebab aku memang suka menulis, Aku suka berkongsi certain-certain cerita dan perkara-perkara yang menjadi priority dalam hidup aku. Aku suka baca blog orang lain dan dari situ aku makin kenal ramai blogger-blogger. Happy kot kenal ramai-ramai blogger-blogger, baca setiapkali diorang update something, kadang-kadang kalau sempat aku tinggalkan komen, kalau tak sempat, aku baca jela :) Dan berharap one fine day, dapat jumpa dengan korang-korang semua. Amin :)

Mana yang memang rajin datang blog aku, baca apa yang aku tulis, beri sokongan kat aku terutama entri Breastfeeding journey Yang Telah Berakhir, terima kasih banyak-banyak. Kata-kata semangat dan sokongan korang banyak membantu aku memperbaiki 'emosi' aku. Banyak merawat luka di hati aku. Banyak menaikkan semangat aku. Semua itu aku mohon Allah berikan korang kemudahan di dunia dan akhirat, InsyaAllah dan Amin. 

Sempena syawal yang bakal menjelang ni, aku memohon maaf kalau-kalau ada sesetengah perkara yang aku tulis atau kongsikan membuatkan korang terasa hati. Mungkin niat aku lain tapi disalah ertikan menjadi lain hingga menguris hati. Atau kata-kata dalam tak sedar atau pun sedar yang membuatkan korang rasa tersindir, terhina atau kecewa, aku dahului dengan memohon ampun dan maaf. Kadang-kadang aku menulis memang dengan niat, tapi kadang-kadang tanpa niat. Aku hanya manusia biasa. Kadang-kadang aku tak sedar pun apa yang aku buat banyak menyusahkan orang lain. Blog ni boleh jadi macam-macam faedah dan manfaat jika di gunakan dengan cara yang betul dan vice-versa if niat terpesong. 

Salam Syawal untuk semua readers blog aku. Juga untuk follower blog aku, silent reader ( ada ke) atau stalker sekalipun. Semoga syawal ini lebih indah buat kita, dan dapat bersama-sama dengan famili tersayang. Mana yang sulit, moga dipermudahkan segala urusan oleh Allah yang Maha Berkuasa. Moga diberikan keselamatan dan umur yang panjang untuk kita bertemu dengan ramadhan dan syawal di tahun depan pula. 



Nota : Ini bukan entri terakhir sebelum raya ( aku rasa lah) tapi sementara aku ingat, aku dulukan dulu entri ini. Salam syawal untuk blogger2 dan mummy2 sekalian.

3 comments:

  1. selamat hari raya... maaf zahir batin... :)

    ReplyDelete
  2. salam syawal vee!i kat opis lg, tp mood dah kelaut. nak bangun g keje pon bercinta sungguh! rasa nak golek2 jer dengan sikecik tu.hikhikhik. me pon suka ada blog. dapat kenal blogger2 lain even kt cni je. tapi kalo dapat jumpa, mesti lagi best kan? hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...