nuffnangku

Tuesday, August 14, 2012

Malam Berinai.

Kenangan malam berinai pada 25 Mac 2011, setahun lebih yang lalu. Gambar baru beberapa bulan ambil dari OP. Maafkan aku baru sekarang terhegeh-hegeh nak  buat entri ini. Tapi demi kenangan aku dan famili, aku buat juga, hehehehe.

1r
pakai 2 pasang baju. Tradisional dan moden.

Malam berinai, malam yang sungguh enjoy even baju dan mekap aku ke lauuut! Serius macam bapok. Ini semua gara-gara si tukang mekap tu pukul 7 baru hegeh-hegeh nak datang. Itu pun lepas aku call dan mesej beberapakali. Boleh gitu? Mak andam ni juga vendor untuk pelamin,dua-dua pelamin under dia.

Mulanya aku tak mahu pun buat malam berinai. tapi bila fikir, apa salahnya kan. Bukan setiap tahun aku kahwin. Kalau tak buat malam berinai, kita tak akan tahu kemeriahan malam berinai tu. Instead of mekap yang entah apa-apa,  yang lain-lain adalah really enjoy.

1k

Malam berinai yang aku buat dipanggil malam berinai besar, sebab melibatkan pihak lelaki sekali. Kalau duduk sorang-sorang atas pelamin, tu dipanggil malam berinai kecil. Dah tentu dua-dua pun seronok, tapi lagi seronok, malam berinai besarlah kan. Sebab meriah. Pihak keluarga lelaki pun ada sama. Acara, macam biasa juga. Berarak dan bersanding atas pelamin, ada tepung tawar juga. Tapi part paling best bagi pihak perempuan dan tak best bagi pihak lelaki - TOL. Hahaha.

Saja buat untuk seronok-seronok. It's Fun yooo ! . Lagi fun untuk kawan-kawan aku yang dah berpenat-penat menolong dari khamis 24 mac 2011 tu lagi kan. Kawan-kawan aku sungguh sporting! Mahu tak nya sporting, sebab kalau dapat duit tol, memang masuk ke poket diorang je. Acara tawar-menawar tetap ada, bila pihak perempuan tak mahu mengalah dan minta lebih dari yang pihak lelaki dah bagi. Nasiblah pengantin lelaki kan. Mengelabah lah cari duit lebih demi untuk bersanding bersama isteri di pelamin.

Lepas nikah siang tu, aku menyesal padam mekap Kak Salima Samail. Sebab kononnya nak mekap fresh gitu. Tapi mana aku tahu mak andam ni mekap memang ke lauut. Dah macam hantu pun iye. Tepung gomak pun iye jugak. Ah, bencilah bila diingatkan. Kalau aku bertahan untuk sejam dua je lagi, mesti mekap aku masa malam berinai itu sama superb macam masa nikah ( read : perasan lebih kn). Malam berinai mula pukul 8. Mak andam tu datang pukul 7. Mana nak mekapkan aku, pakaikan sanggul, baju dan siapkan pengantin lelaki lagi kan.
11a
sangat kelam-kabut masa ni.

Memang kelam kabut sangat. Dalam pukul 8 kompang pun dah datang ( sponsor by diaa fariza, thnx Yah. Jasamu Allah saja yang boleh balas) Tapi kitorang belum siap langsung. Dalam pukul 8.30 macam tu, kumpulan berzanji pun dah datang. Kami ni yang tak siap-siap.Bengang aku. Semua ter drag sampai jadi lewat, gara-gara si mak andam ni.

Bila dah siap, pengantin lelaki pergi dulu dekat kompang tu. Sepatutnya pengantin lelaki bersiap di homestay dia, tapi sebab tak ada siapa nak siapkan dia, dia bersiap sekali dengan aku. Famili dia pun dah bersiap sedia dekat kompang tu, nak berarak kan. Mulanya aku berarak sekali dengan dia.
1b
berarak bersama.

1c
berarak dan tunggu bunga api pertama di pasang.

1d
bunga api kedua

Sambil berarak, pasang bunga api ( ni memang adat sini, malam berinai macam tak sah kalau tak ada bunga api ni) again, thanx pada Paksu Saleem dan Abg Ameer Syariff sebab sponsor bunga api. 2 kali pasang ok. Best.

1e
pengantin perempuan dah hilang.

Lepas itu je, terus pengantin perempuan di culik. Tinggallah si pengantin lelaki menanti di pintu pagar. Kenapa? Hahaha. TOL!!

Tol Pertama : Kawan- kawan pengantin perempuan
1f
kemain lagi diorang ni.kira duit depan-depan tu.

Yang kitorang rancang, sekali tol je. Itu husben pun sedia maklum.Tapi...hahaha. Paksu dan Abg Syariff pun jadi tol yang kedua. Mengelabah pihak pengantin lelaki. Berpeluh juga lah nak lepas tol yang kedua. Peluh tol yang pertama pun masih ada, ni kena hadap yang kedua. Hhahaha.

Tol Kedua : Pakcik dan Abang
1g
ini susah nak lepas punya. hahaha.gambar terakhir, apis(baju merah sebelah pengantin lelaki) siap pusing belakang,nak kira duit dalam kocek.

Lepas akhirnya. Sekali ada tol yang ketiga daa. Kali ni tol tu sebelah pengantin perempuan.

Tol Ketiga : Makcik Saudara
1h
sampai apis pujuk tuh. baru berjaya. hahaha.

1i
ok,done. dah boleh bersanding bersama. hahaha.

Acara Tepung Tawar Di Kalangan Famili Dan Rakan.

1j
mak ayah kami berdua.

1l
rakan-rakan yang sudi tepung tawar kami.

1m
sebelum tukar ke baju yang kedua.

Berzanji.

1n

Meriah rasa bila suara orang berzanji ramai-ramai kedengaran sampai ke luar rumah. Kemudian, kitorang naik ke bilik untuk persalinan yang kedua. Warna putih.

1o
berposing dan bergambar bersama famili.

1p
i love you, my husband.

1q
romantik yang tak berapa romantik. hahaha.

Official Photographer : Gambalawa.
Tak rugi buat malam berinai. Kalau takut letih, tak payah tukar-tukar baju sampai berpasang-pasang. Cukup setakat yang terdaya. Tapi aku menyesal tak ikut kata hati, ambil orang lain mekap. Arghhh. Terlajak perahu boleh di undur. Terlajak mekap huduh, padahnya sampai ke anak cucu. Hahahaha.

Apa-apa ajelah kan. Dah lepas pun. yang penting semuanya dah settle dan selamat.

2 comments:

  1. I masa bertandang kat rumah laki kat Melaka pun ada bunga api tu..hehe..orang melaka memang wajib ada bunga api tu kan?

    ReplyDelete
  2. siap ada bunga api lagi.memang geram kan kalau jadi macam tu.

    kenangan semuanya :D

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...