nuffnangku

Tuesday, July 17, 2012

Perkembangan Iman Ketika Berusia 6 Minggu.


How your baby's growing 

  By now roughly half of all babies recognise their parents and openly prefer their mum and dad to strangers. Your baby may actually smile when he sees you, and coo and kick with pleasure. 

In general, he's become more sensitive to his surroundings. If you ring a bell, he'll respond in some way, by starting, crying, or even quietening down. he's beginning to take a real interest in music, whether it's you singing to her or the radio playing. And he notices things more acutely - staring intently at a soft toy placed in front of him, for instance. For parents, it's a gratifying experience, especially coming as it does after weeks of nappy changing, feeding, bathing, kissing and cuddling with little response. 

Your life: settling into a routine 

 The initial rush of adrenaline that carried you through the first few weeks has probably worn off by now and your life may seem like an endless chain of nappy changes, feeds and soothing sessions. But deliverance from the chaotic nature of these days is ahead. Your baby may have started napping at roughly the same time every day and even if he hasn't, it's only a matter of weeks before a pattern emerges.-source: babycenter

Minggu ni dah masuk 6 minggu usia Iman. Alhamdulilah. Iman dah pandai senyum. Kalau kita senyum atau cakap-cakap dengan dia, dah pandai bagi respon. Paling menawan hati, bila dia pandang dan keluarkan suara macam nak bercakap dengan kita. Lagi satu, kalau berdukung atau sedang mengamuk, kaki dia memang pandai menendang-nendang dan melonjak-lonjakkan badan dia. Aku risau kalau terlepas dari pegangan sebab kudratku memang lah tak berapa nak kuat. Tapi itu menunjukkan dia sudah mula pandaimeneroka anggota badan yang dia ada.

Aku rasa yang paling ketara tentang perkembangan Iman selama 6 minggu ni, dia sudah mula pandai nak melihat-lihat persekitaran dia. Mata dia mungkin dah semakin jelas nak tengok sekeliling. Selain mudah tertarik dengan warna-warna terang. Tapi warna yang paling menarik pandangan dia adalah warna jingga. Tak tahu kenapa. Mungkin sebab striking.

Bila baca update perkembangan bayi berusia 6 minggu dekat babycenter tu, hampir sama seperti yang dinyatakan. Secara kebetulan pula, sabtu lepas (15 Julai ) ada sales dekat Aeon Jusco dan suami aku belikan Iman - Fisher Price Classical Chorus Gym. Pada hal masa tu, kitorang pun tak berapa sure Iman boleh enjoy dengan benda ni ke tak. Beli je dulu, sementara ada sales kan. Kalau tak ada sales, aku pun tak prefer nak beli, mahal kan. Sebab jenis aku, brand bukan apa sangat asalkan baby selesa dan membawa manfaat kat dia. Kalau mahal dan branded tapi baby tak suka, memang membazirlah jawabnya. Tapi benda ni, boleh  guna sampai baby dah pandai berjalan. Sebab boleh adjust kepada 3 cara.

578828_4067630524832_1252326726_n-1
fisher price classical chorus gym.


Balik je rumah, suami yang excited sangat tu, terus pasang dan siap sedia tunggu mood Iman baik je, nak bagi dia mainan ni. 

DSC_0579-1
dah siap sedia. tunggu Iman ok dan tak cranky je ni.

Tapi gambar masa Iman excited buat pertamakali main benda ni aku tak dapat snap. Aku lupa rasanya. Biasalah, mama excited sama. hahaha.


Esoknya, awal pagi lepas Iman bangun tidur, aku letak dia menghadap benda ni. Bulat mata dia melayan lagu-lagu nursery rhymes. Memang nampak dia enjoy sangat. Riuh juga mulut dia. Paling best, kaki dia tendang-tendang permainan yang gantung-gantung tu. Sambil mata dia bulat merenung-renung lampu pada bintang-bintang yang berkelip-kelip tu



DSC_0643 (2)-1
warna-warni. siap dengan muzik yang pelbagai. dan bintang-bintang yang berkelip-kelip.


150720122176-1
tak sempat snap guna DSLR.sempat guna handphone je, sebab overexcited bila nampak Iman sedang excited.

Lega sebab kitorang beli benda ni tepat pada masanya. Sebab di peringkat ini, baby baru hendak belajar meneroka sekeliling dia. Baru belajar hendak dengar muzik, pandang benda-benda yang menarik. Baru belajar nak gunakan kaki dan tangan dia. Tapi aku belum bersedia nak buka mitten dia, tunggulah bila dah 2 bulan nanti, baru aku buka. Masa itu, saja nak bagi dia sedar, dia ada tangan. Nak bagi dia sentuh dan rasa benda-benda di sekeliling dia. Sekarang belum boleh lagi :)

Sekarang, aku dah boleh adapt dengan hadirnya Iman. Maksud aku, aku dah mula dapat selarikan jadual waktu aku mengikut jadual waktu Iman. Kalau seminggu dua lepas bersalin hari tu, memang aku rasa diri aku ni macam tak terurus, kelam-kabut dengan tidur yang tak tentu arah.masa awal-awal tu, kalau di hitung betul-betul, entah berapa jam je lah aku tidur setiap hari. Tapi makin lama, Iman sendiri pun macam dah dapat susun sikit-sikit jadual tidur-minum susu-kencing berak dia. Jadi, aku pun dapat rehat yang cukup sebab setiapkali Iman tidur, aku pun rehat sama. Cuma bila dia kembung tu, aduhai. 

p/s : memang excited la, bila Iman dah pandai bagi respon. kadang-kadang aku sengih kat dia, dia pun lebar mulut sengih kat aku.

p/s2: ku kira senyuman anak itu yang paling menyejukkan jiwa, meruntun hatiku. 


3 comments:

  1. kuasa Allah swt, walau penat macam mana pun, mesti tersenyum tengok anak tersenyum kan..

    ReplyDelete
  2. Salam, ank sy pon iman jugak, si kakak nur iman amani n si adixs muhammad jibriel iman... kadang2 2 2 sy pggil iman... haha...

    ReplyDelete
  3. Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P s : hehe. betul...anak ni mcm ade ubat yg dpt menenangkn jiwa parent die :)

    Suria bte Karim : IMAN.hehe.sedapnye nama anak2 u...Iman nama yg sejuk je rs,heheehh

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...