nuffnangku

Tuesday, July 17, 2012

kisah lalu.

Assalamualaikum.

seingat aku , dalam blog ini belum pernah aku buat ulang tayang(review) tentang hari-hari menjelang hari perkahwinan aku. well,aku tahu tiada apapun yang menarik tentang perkahwinan ku, cuma blog ini perlu aku update sebagai ingatan untuk aku. sebab dulu aku ada diari, tulis semua kisah penting hidupku, cuma bila dah dewasa ni, rasa macam diari is so leceh.sebab aku kadang-kadang tiada masa hendak menulis.

aku ambil cuti seminggu sebelum dan seminggu selepas perkahwinanku. memang best betul cuti lama dari kerja yang sungguh hectic itu rupanya. tapi bila cuti itu bukan sepenuhnya untuk bersuka-ria, then aku menjadi sungguh cemas. niat aku ambil seminggu awal sebelum kahwin kononnya hendak settlekan d.i.y aku mana yang tak sempat aku habiskan.tapi sudahnya,aku kering idea,sungguh tidak bermotivasi dan tiada sokongan.maksud sokongan,aku perlukan kawan-kawan di sisi aku waktu itu sebab itu waktu sukar buat aku.tapi,seperti biasa,aku tidak judge mereka.biarlah,mereka ada kehidupan masing-masing dan aku hormat akan hal itu.

maka,seminggu sebelum kahwin tu,aku isikan masa dengan tengok tv,makan dan sekadar baring-baring.kiranya aku cuba berehat dengan secukupnya.dan membeli persiapan terakhir apa-apa yang patut.nervous?aku pun tak tahu kenapa,tapi aku memang kekurangan perasaan nervous.aku lebih kepada fikir yang  macam-macam.aku fikir janganlah hujan masa wedding nanti,janganlah pelamin roboh,janganlah itu,janganlah ini.doa itu ini.berharap itu ini takkan berlaku dan the wishlist pun berterusan.paling kelakar,bila banyak kes pengantin lelaki cancel kahwin last minutes.so aku pun seram kalau-kalau aku pun di uji untuk mengalaminya.masa tu aku fikir,perlu replace ke apa.aku macam 'blurr' if benda macam tu terjadi pada aku.lagisatu,takut if jadi apa-apa pada rombongan pengantin lelaki dan pengantin tu sendiri, berdebar hati bila buka berita ada je pasal kemalangan.

tapi,biasalah.masa-masa macam tu,kita kadang-kadang berfikiran entah apa-apa.

dan paling sadis bila fikiran tiba-tiba kata-taknak kahwin.tapi aku rasa itu normal.sebab perasaan kita bercampur baur.kejap excited hendak kahwin,kejap rasa taknak kahwin,kejap stress,kejap gembira.itu normalkan?rasa excited bila kita cepat-cepat rasa hendak tamatkan semua penantian selama ni, yelah, dengan persiapan wedding yang macam-macam, dengan duit yang mengalir macam air, dengan drama-drama swasta sebelum wedding di kalangan vendor atau famili,rasa macam-enuff! aku nak kahwin,tak sabarnya. then,kadang-kadang bila kita fikir,ke mana untung rugi nasib kita lepas kahwin, macamana hendak pegang tangungjawab besar lepas sah menjadi isteri, bila pandang muka mak ayah, hati jadi sayu. rasa macam hendak selalu kekal jadi anak kecil selamanya, biar masih bawah jagaan mak ayah, tu yang buat kita terfikir-tak mahu kahwin boleh tak *macam nak minta kena pelempang,kan *

rabu.23 Mac 2011.
-kawan aku yang support 1 dulang hantaran aku mesej kata mak dia ada hal,mungkin tak dapat buat kek kukus buah-buahan tu.aku rasa down juga,tapi aku cepat-cepat mesej kak hawa,akak yang buat wedding kek aku tu-entri ini tambah cupcakes sebagai ganti kek kukus buah-buahan yang samar-samar statusnya.otak aku macam jammed dah if kak hawa kata tak dapat buat,sebab fully booking.tapi alhamdulilah,syukur.Kak Hawa available lagi untuk ambil tempahan even last minit macam ni.
-beli inai paket sebagai ganti kalau inai daun tak cukup merah
-tumbuk daun inai sekuat daya.heh.
-beli kasut sanding,heh again.
-tampal beading pada baju sanding kontroversi yang meng'stress'kan segenap jiwa aku.heh lagi.
-pandang guestbook separuh jalan,konon nak siapkan,tapi stil,ditinggalkan separuh jalan.
-malam,aku pasang langsir kat bilik pengantin dengan mak aku.seperti dalam entri ini-my bridal suite.mak aku yang tukang paku dan panjat tangga.aku pula tukang pegang tangga.sebab aku gayat kat tempat tinggi.pasang awal supaya senang,kepala aku pun tak serabut hendak fikir nanti.
-racip daun pandan buat bunga rampai.
-adik aku pakaikan inai kat tangan dan kaki aku.

khamis.24 mac 2011.
-bangun pagi,aku harap esok bukan hari nya.kenapa?sebab aku pun tak tahu hendak fikir apa.
-dapat mesej,rombongan pengantin lelaki telah bertolak dari kampung.ok,realiti semakin hampir.
-pergi beli bunga hidup,sebab gatal hendak fresh flower buat deko hantaran.
-bunga tak cukup.petang,pergi cari lagi dengan aina.
-terfikir tentang bilik pengantin yang kosong dan macam kontang je.pergi tesco,nampak 2 biji bantal merah comel.grab it.
-pick up cupcakes dan kek dari kak hawa untuk letak atas dulang esok.
-aina bikin serabut kepala otak aku,bila dia bising hantaran aku yang sebanyak 15 dulang tu langsung tak terusik.aku,kalau orang tak bising,aku tak nerves pun.ni mak nenek dah bising,siap gelabah bagai,aku lagilah naik tensen.rasa nak cepuk je makcik tu.(aina : bestfriend aku ala-ala lorat macam mak nenek sikit,kuat bebel)
-tapi aku cool lagi,sebab aku tengah tunggu diela,faira,nuril dan zira sampai dari kl.atas pertolongan diorang untuk hari terpenting aku tu,memang aku tak akan lupakan sampai bila-bila.aku kenang sampai aku mati nanti,sebab diorang sangup bersusah payah tolong aku.kalau aku hendak balas,memang aku tak mampu,tapi doa dan ingatan aku untuk diorang,forever dalam hati.Insyaallah.ingat aku tak terharu ke,bila diorang sanggup ambil cuti jumaat tu semata mahu datang wedding aku.aku terharu gila,jadi sebak tambahan pula di saat motivasi diri aku terbang dan hilang macam debu,diorang bagi aku kekuatan, termasuk aina. aina datang lebih kurang 3 jam je kot, tapi cukup buat aku ingat dan berterima kasih.
-famili tunang sampai.terus ke homestay mereka.
-petang,tunang aku datang kat kedai minum area rumah aku.masa tu diela,faira dan engku arif dah sampai dari kl.kitorang lepak situ.tunang aku pun lepak sama.kalau orang tengok,mesti tak percaya,budak berdua ni yang hendak kahwin esok.kami tiada larangan berjumpa 40 hari ke seminggu ke apa,sebab percaya kalau dah jodoh, memang tetap akan kahwin juga :P
-malam,tunang aku datang rumah,tengok kitorang buat hantaran berdulang-dulang tu,sambil lepak dengan apis dan arif.cool tak?hahaha.
-yang lain-lain sudah terbongkang tidur,aku dan zira tengah touch up bilik pengantin buat kali terakhir.dan zira tukang touch-up inai aku sebab dia komplen,inai tak terang.aku tidur dengan inai malam tu.aku,diela,nuril,zira dan faira tidur bergelimpangan di ruang tamu malam tu.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...