nuffnangku

Thursday, June 28, 2012

pengalaman bersalin: bahagian 1


ini kisah sebelum bersalin tau :)

Sebenarnya tak tahu hendak mula dari mana. aku bersalin pada 31 Mei 2012.oh ye, maaflah dah dekat sebulan baru nak update.limited internet access :'(

selama ini baca dari pengalaman orang lain bersalin, ada bermacam suka-duka.  Ada yang mudah, ada yang seksa dan tak kurang juga yang azab. Tapi apa-apapun tu bahagian masing-masing.tapi yang pasti, pengalaman melahirkan seorang umat Nabi Muhammad S.A.W adalah satu pengalaman yang sukar di lupakan dan sangat indah walau sesakit manapun si ibu kena hadapi dan lalui kan.Wallahualam.

Tapi pada pendapat aku, memang penting kita baca pengalaman orang lain,selain baca info-info dari buku atau dari internet terutama babycenter tu supaya kita tahu apa yang bakal kita hadapi. Supaya kita tidak blurr atau zero info masa hari berkenaan. tapi mestilah pengalaman setiap orang tu berbeza, tapi tak salahkan kalau kita tambah ilmu? Macam aku, memang kalau orang update tentang pengalaman bersalin walau se"ngeri" mana pun, aku tetap akan baca dan ambil ilmu. itu sebelum aku bersalin la kan, sekarang, aku baca juga tapi takde lah hendak beria sangat. Sebab dah pernah lalui, jadi dah boleh dapat gambaran apa yang akan dan bakal terjadi dekat labour room tu nanti.Sekarang masa untuk baca info mendidik anak pula-ececehh.


Ini kronologi SEBELUM kelahiran baby Iman.

24 May 2012.
Sebenarnya aku dah turun tanda darah sejak 24 May 2012. Tapi LANGSUNG tak rasa sakit. Orang kata kembar darah ni lagi sakit dari kembar air.entahlah yea.pergi ke Hospital Ampang, buat check up.even orang kata pergi hospital bila dah rasa sakit, tapi aku tetap pergi walau tak rasa sakit.kurang-kurang aku lega bila dah tahu keadaan baby dalam perut.yelah,kalau buat pandai-pandai sendiri,manalah kita tahu baby dalam perut tu apa dah jadi, kot-kot terbelit tali pusat ke.termakan tahi ke.sebab dua date dah nak dekat. Tak admitted. Aku disuruh balik ke rumah dulu, tunggu kalau ada rasa kontraksi atau pecah ketuban.doktor beri tempoh sampai 3 Jun 2012. Kalau masih tak ada apa-apa, aku diminta datang pada tarikh 3 Jun 2012 untuk induce. Ok, sure la aku gelabah. Dengar kata, induce lagi sakit dari normal pain. Dan belum tentu jalan akan terbuka.

Dan lagi aku risau, bila doctor scan, baby aku besar.jangkaan berat sekitar 4kg. ok,berpeluh aku dengar. Chubbynya! padahal aku muntah-muntah dari awal preggy sampailah 9 bulan, masih juga loya-loya dan muntah-muntah. Ada certain-certain makanan yang aku tetap tak boleh hendak makan.tapi kuasa Allah, walaupun aku minum susu hanya sekitar 7 bulan (sebab tekak tak boleh terima susu pada awalnya) dan makan vitamin yang doctor bagi ikut bila teringat, tapi baby membesar dengan jayanya. Aku ni pun membesar juga, tu tak usahlah di ambil kira wokehh  :p

Mestilah aku risau kalau baby besar. Biasanya, dari apa yang aku tahu peratusan untuk bersalin normal adalah rendah.tapi doctor pakar Hospital Ampang kata, akan tetap bagi aku peluang untuk bersalin normal memandangkan aku seorang yang dalam kategori tinggi.suami pun sama.tulang pelvic aku Insyaallah boleh lepas.

Balik tu, aku berdoa siang malam. Minta urusanku dipermudahkan.kalau boleh, aku tak mahulah ‘atas bawah’ sakit. kalau boleh, biarlah salah satu je.


25 May 2012.
Due date aku sebenarnya.mak dan adik aku pun dah datang dari Melaka sebab kononnya hendak jaga aku dalam pantang. Tapi,aku masih sihat walafiat. Darah masih ada,tapi sakit tetap tiada.hari-hari menunggu, seksanya rasa.eh,memang seksalah.tapi aku sempat lagi mencari makanan-makanan terakhir yang teringin di makan sebelum bersalin.heheeh.


29 May 2012.
Aku rasa sakit sekitar ari-ari macam sengugut.tapi memang macam sengugut je.so, aku layan jela. sebab orang kata, sakit hendak bersalin tu, memang macam sengugut TAPI 10 kali ganda sakitnya. Yang aku rasa ni, memang ala-ala sengugut yang aku dapat setiapkali hari pertama period je.tapi aku pantau juga kekerapan. Memang tak selari pun. Kadang-kadang sakit pagi je, bila tengahari dah tak rasa,pastu malam pula.tu pun on off. memang sakit yang aku masih boleh handle lah.


30 May 2012.
Sakit ni makin kuat. Tapi kuat-kuat pun, tak adalah aku sampai berguling (drama lebihkan,terpengaruh le tuww,heee).masih macam period pain yang aku selalu rasa.Cuma bila sakit datang, aku akan terdiam kejap.tahan sakit.pastu sambung aktiviti. Tapi aku dah mula perasan, sakit ni dari pagi sampai ke malam masih tak hilang-hilang.


31 May 2012.
aku cuba tidur dalam pukul 12 malam tu.masa tu semua orang dah tidur.tapi kali ni,tidur pun tak membantu.bila rasa sakit tu datang,aku akan terjaga.terdiam kejap.dan sambung tidur.masa tu aku rasa patut pergi hospital untuk check bukaan.pergi bukan sebab tak tahan sakit,tapi sebab rasa macam takkan lah tak ada bukaan langung lagi kan.lagipun aku risau kalau bawa mudarat untuk baby.walau macam tu pun aku tahan sakit sorang-sorang sampai dekat-dekat pukul 3 pagi pada 31 May 2012 sebab mak,adik dan suami masing-masing sedang nyenyak tidur.

aku pula main kira-kira:

nak kejutkan diorg ke tak~nak pergi hospital ke tak~ 
rasa malas menguasai diri.ingat nak tunggu sampai pagi je nanti, lepas subuh ke.sebab kesian pula,kalau bersungguh kejut suami,pastu kena balik umah semula, kesian laki aku letih nanti pagi hendak kena pergi kerja pula.

Sebab aku confident je rasa, pergi beria ke hospital kang,alih-alih kene balik juga nanti.akhirnya,aku kejut juga diorang, cakap hendak pergi check sebab sakit ni makin kerap. Aku tidur pun dah tak selesa, sebab aku terjaga selang beberapa minit. Tapi aku sempat mandi. tapi mak,adik dan suami, memang tak mandi pun, sebab diorg pun ingat aku akan balik ke rumah semula nanti. Sebab diorang pun tengok aku ni tak adalah sakit seksa azab segala.rilex je. Tapi tetap juga angkut beg pergi hospital mama dan baby.kalau kena balik nanti,boleh lah sarapan mcD depan hospital tu,wink!~sempat lagi planningkan.

Aku saja cakap dalam hati, kalau hari ni aku bersalin,kejap lagi hujan akan turun.MasyaAllah, memang hujan turun pun masa aku masuk dalam kereta sementara tunggu mak,adik dan suami bersiap apa yang patut.aku macam errr? Tapi semua bermain-main dalam hati.dalam pada tu, zikir Nabi Yunus memang tak lepas dari mulut aku dalam diam.

Sampai hospital. daftar apa yang patut. doktor buat check-up. pasang CTG kat perut. masa tu pun ada sakit-sakit.tapi masih tak sesakit mana.doktor seluk.bukaan dah 5cm! aku macam, errr?? Haa?


: ok,sambung next entri ye.ni kisah sebelum bersalin.next entri untuk semasa hari bersalin.




1 comment:

  1. ok..tak sabar nak baca sambungan

    nanti jgn lupa review hospital jugak ek.tak sabar..

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...