nuffnangku

Wednesday, August 31, 2011

merdekakah kita?

salam merdeka.

persoalannya, merdekakah kita?

merdeka bukan sekadar satu laungan. tapi di dalam pengertian merdeka itu sendiri berisi semangat, air mata, harapan dan impian pemimpin-pemimpin terdahulu sebelum kita. berisi kesabaran, kesetiaan, cita-cita, dan pengorbanan rakyat-rakyat sebelum kita. kalau ditanya pada datuk dan nenek yang lahir area tahun 1900 - 1944, pastinya erti kemerdekaan itu lebih dari apa yang mampu kita huraikan. mereka berjuang dengan darah, air mata, keringat hingga mengorbankan diri dan keluarga demi mencapai apa yang anak cucu cicit mereka kecapi hari ini iaitu kita, generasi baru. bersyukur kita adalah anak merdeka, tapi semangat dan harga sebuah merdeka yang pernah di bayar oleh generasi terdahulu, hanya kita sambut dengan mendegar laungan merdeka di stadium melalui tv, sekadar kibar bendera di rumah-rumah, atau paling kuat, kita menapak di stadium melihat perarakan kemerdekaan. hanya itu nilai sebuah kemerdekaan untuk kita?

aku rasa buat bacaan yassin dan kenduri arwah besar-besaran adalah lebih baik sebagai bukti kita mengenang jasa pahlwana-pahlawan yang pernah berjuang untuk kita, untuk negara. tapi akan dapat sambutankah semua itu?

Selamat Hari Merdeka.
Syukur Alhamdulilah, kita masih mampu hidup dalam aman dan tenang.
Alfatihah untuk semua pahlawan-pahlawan yang pernah berjuang demi Tanah melayu, Allah lebih mengetahui siapa mereka-mereka yang terlibat.

1 comment:

  1. salam merdeka Lara

    salam singgah dr atie b2b Pahang
    exchange link jom :)

    http://miszatie.blogspot.com/

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...