nuffnangku

Friday, May 6, 2011

hari muda yang kau tinggalkan.

(entri ini sudah terperap di draft selama lebih 2 minggu,sigh)

salam semua.

apa kabar?siapa suka jadi muda sentiasa?anggap tangan!hehe.
siapa suka zaman sekolahnya?
siapa suka zaman kolejnya?
saya!
zaman remaja saya,tiada apa sangat sebab saya seorang yang anti-sosial.hehe.ok,sebelum bermula saya hendak beritahu terlebih dahulu,entri ini adalah entri super panjang berjela tau.adik-adik yang masih bersekolah,ingatlah,zaman sekolah dan study di universiti adalah zaman terbaik kita.



Lirik Muda - Hujan
Tamatlah zaman persekolahan
Masih dihantui memori
Waktu kecil waktu yang gemilang
Oh Tuhan ku tak mahu pergi


Alangkah indahnya dunia
Bila kita semua tak akan membesar
Alangkah indahnya dunia
Bila kita semua akan bersama selamanya


Tak lupa pelbagai peristiwa
Waktu pergi mengaji
Ponteng kerana ku macam tak biasa
Hoo..oo..

dengar lagu ini,teringat pada macam-macam kenangan.kadang-kadang tengah makan pun boleh teringat.betapa besar kuasa sebuah memori.memori satu-satunya perkara yang akan kekal dengan kita.rupa kita yang lawa,muda jelita itu pun akan pergi suatu hari nanti.kekayaan juga boleh hilang pada satu saat.tapi kenangan atau memori ia akan kekal,kecuali kalau kita hilang ingatan.hehe.

kenangan yang paling berkesan di hati aku,ada banyak.tapi mereka ini yang paling menempel sebab aku terasa jiwa aku dekat dengan mereka.seumpama adik beradik.oh ye,bride-to-be sekalian,maafkan saya untuk hari ini ye,sebab kali ini entri saya tidak berbaur wedding,tapi ini diselitkan sebab ketika ini saya memang teringat pada mereka yang bakal saya ceritakan.ok,segera bertukar kepada 'aku.hehe.

mula-mula masuk ke situ,aku memang tak tahu bawa diri.aku kekok,cangung.kau bayangkan lah tiba-tiba terpaksa berkongsi bilik tidur,bilik air,dapur,peti ais,sigh,semuanya beb.mana aku tak mati kutu.aku minta bilik sorang,tapi aku dah terlambat.aku dah merajuk-merajuk dengan parent hendak juga bilik sorang.abang tuan rumah itu kata,masuk dulu kat situ,nanti ada kosong kat kelana puteri,diorang akan masukkan aku.ok,senyum.nasib baik tempat lain tiada kosong sebab ini adalah antara kenangan paling indah pernah aku miliki.

duduk serumah seramai 10 orang banyak mengajar kami masing-masing hidup berkongsi.kongsi rumah aje ye,bukan kongsi boyfriend atau seumpama dengan itu.mau kena hentak kalau camtu,hehe.semua itu banyak ajar kami bertolak ansur,kongsi suka duka bersama,kongsi ketakutan dek hantu pun bersama.hehe.orang yang mula-mula aku nampak dan mula-mula aku buat kawan adalah cik diela.

05may08007-1

pelik.sebab aku bukan orang yang 'suka' hendak memulakan persahabatan atau perkenalan.memang itu bukan mood aku untuk bermanis mulut tanya itu ini sebagai pembuka bicara kononnya,bukan tak mahu tapi aku tak dilahirkan dengan kebolehan itu.pity me.tapi dia,orang pertama yang aku tegur.selepas itu kami memang sangat rapat.ke sana-ke sini berdua.dengan dia,aku ada terlalu banyak kenangan yang tak mungkin aku lupa.mula-mula aku tegur dia dan berkawan dengan dia,aku tanya sepatah,dia jawab setengah patah,aku mati kutu dowh.blur ya amat la budak ni.oh ye,tempat mula-mula kami makan adalah KFC.

selepas itu aku mula kenal budak-budak johorian ni.mereka bertiga ini memang 'semacam'.nisha yang macam garang,halida yang suka gelak dan azreen yang asik menjadi perhatian sebab asik buat lawak aje dan tak habis-habis dengan chanel singapore die tu,hehe.sebab itu aku takut hendak kawan dengan mereka.paling aku takut budak nama 'ayeen'tu la.bila sekarang aku fikir semula,rasa macam hendak hilang akal pun ada sebab aku takut pada azreen.haha.pity me,rite.

fyi,cik azreen ini kalau lepak dengan dia,memang tak kering gusi melayan kerenahnya.
mula-mula aku masuk situ,aku kenal dengan zarien,mas dan pieka.aku masa tu tak tahu kenapa,aku rasa dorang ni macam lebih tua dari aku.kekeke.aku anggap diorang macam kakak.padahal..hahaha..mereka lagi muda dari aku.kecuali zarien lah.hahaha

zarien,aku tak pernah lupa bila pertamakali aku melalak pasal teringat dengan family dan ex-boyfriendku(ketika itu masih lagi bf ku)kau tenangkan aku.kau pegang tangan aku dan cakap-ok zarien,aku lupa apa ayat kau.tapi ketika itu aku jadi kurang 'menangis' dek sebab ayat kau itu.tapi lepas itu,aku pun tak faham kenapa aku jarang sangat bercakap dengan kau.mungkin sebab kita dua-dua pendiam.sigh.aku rasa sekarang baru ok kot kita ni,dulu memang tak normal.

owh ye,sebelum apa2 aku nak cakap :

(kalau ada permusuhan atau apa-apa,aku tak ada niat apa2,aku sekadar berkongsi kenangan yang pernah aku simpan dalam hati dan ingatan aku,kenangan itu telah wujud,jadi aku tak boleh suka-suka delete mana2 part or gambar yang melambangkan kenangan masa lalu,girl,u get it wht i mean rite?love u,girl)

0009-1
lihat,inilah muka yang buat aku percaya budak ini innocent giler(diela)-kalau lihat muka begini,takkan kau taknak approach dia jadi kawan kan?rugilah.dan tengok yang belakang itu(mas),nampak lebih dewasa dari aku,kan?hehehe.tu halida,nampak?


dulu,diela sangat lembut orangnya.aku kawan dengan dia sebab aku tak nak orang buli dia.hihi.tapi masa banyak mengubah semuanya.diela hari ini dan dulu,memang sudah jauh berbeza.

08112005(001)-1
itu azreen.tengok,tak reti duduk diam.

0908-1
tengok aku.kurus cekeding kan?ketika ini beratku hanyalah 44kg dengan ketinggian yang sama.sumpah memang kurus.

12022006(021)-1
diela,comelnya kau.rasa nak culik je.hahaha.ini masa birthday nisha dan mus di KFC

12022006(029)-1
penghuni asal rumah 403-kecuali budak baju biru.hai kawan-kawan,saya sayang kamu semua tawu tak!dan saya rindu ini semua.

12022006(065)-1
lihat,kuruskan aku ni?diela yang innocent,aku yang kurus kering dan ayeen yang tak reti duduk diam,hahaha.

09112005(001)-1
ini ketika beraya di rumah Mus.aku,nana,pieka,diela,ayeen,sha,lida and zarien-hey,rindu tak time ni?hehe

dulu,kami ke mana-mana berenam.pergi pasar malam,jalan beramai-ramai pegang-pegang tangan.maklumlah,family masing-masing jauh,yang kami miliki ketika itu adalah satu sama lain.seperti adik-beradik.tengok tv atau masak-masak pun bersama.kenangan bangun sahur dan ketika berbuka puasa adalah yang paling best.

ok,seterusnya.
nuril pula masuk menjadi keluarga besar kami.mula-mula aku macam-budak ni,kerek nya?dah la muda dua tahun dari aku,pastu tinggi plak tu.owh,aku tetiba teringat,masa hari pertama nuril masuk rumah kami,aku tiada di rumah,jadi aku mesej nana mardyana tanya pasal budak baru tu,macamana rupanya,ok ke?
jawapan nana adalah
:dia lebih tinggi dari aku n lebih tinggi dari kau gak,sarah.
haha.paling tak boleh lupa!
nana,jangan lupa,kau,ayeen n mas adalah antara 7 orang kenit snow white ok,so sesiapapun akan lebih tinggi dari korang.
ampun penunggu gua.(+_____+')

03042006(002)-1
masa ni aku belum rapat dengan dia lagi.

ingat tak nuril?dulu,kau dan aku masa mula-mula serumah,agak kekok giler.aku keluar hall tengok tv,kau cepat-cepat masuk bilik.atau bila aku masuk bilik,kau cepat-cepat curi-curi keluar tengok tv,ngegege.apasal ntah.hahaha.

bday_la4-1
ini surprise dari kami buat diela sempena birthdaynya yang ke 18 tahun.do you stil remember this,cik diela?

bday_la3-1
tiup lilin...

bday_la5-1
suapan dari nuril kepada diela.kanak-kanaknya lah lagi korang time ni,comel noks.

30062006(014)-1
sila ingat-masa ni korang baru berumur 20 tahun dan 18 tahun.kecik lagi kan.tapi masa tu dah rasa dewasa sangat.kan.


437000897l-1
masih ingat saat-saat seperti ini?bila ia akan berulang lagi ye?

Image075-1
.me,nuril and nanato.haha.belakang tu bilik berhantu,kuikuikui(pintu merah)

selepas itu,azreen,halida,nana dan mas pindah dari rumah kami.memang sedih sebab semuanya tidak akan jadi seperti dulu lagi.semuanya akan berlainan.aku,diela dan ayeen selalu tidur di hall bersama.dan diela akan mengelat,suka tidur tengah-tengah sebab takut hantu.kami suka tidur lambat dan sudah tentulah bangun pun lambat.tapi tetap tak dapat rampas takhta mas.dia ratu bangun paling lambat.wink!

lagisatu yang paling aku dan yang lain tak boleh lupa ialah harus dan wajib 'layan' lagu radja setiap hari pagi petang siang malam.boleh bayangkan?masa tu pasang CD lagu tu kat radio biru nana.selalu dengar time pagi-pagi.eh petang pun dengar juga.dan setiap masa di rumah 403 tu anginnya memang sepoi-sepoi bahasa.perghh.memang layan.dan azreen paling suka pasang kuat-kuat time dia mengemas rumah.hagaga.yang kelakarnya,of coz mula-mula ada yang memang tak berminat langsung dengan Radja ni,tapi akhirnya,semua pun terpengaruh.dah hari-hari dengar,mau tak nya lagu ni jem dan stuck dalam kepala.sampai sekarang,kalau dengar salah satu lagu Radja dari album pertamanya tu,aku mesti teringat dekat semua budak-budak 403-mas,nisha,zarin,pieka,diela,nuril,halida,nana dan ayeen.teringat mereka,teringat suasana rumah tu pada ketika tu,and how i really miss that moment!

bulan ramadhan juga seronok.pergi bazar sama-sama atau berasingan,maknanya dengan bestfriendz masing-masing,tapi masa hendak berbuka,mesti makan sekali.gelak ketawa dan usik-mengusik.itu semua sangat bermakna.kalau kat kolej,kebetulan waktu kuliah lebih kurang je,mesti kami akan lepak makan dekat brothers.bila sudah lepak di situ,mulalah mata meliar mencari mana-mana lelaki hensem untuk santapan mata.masa itu kita semua masih muda,belum dihadapkan dengan masalah orang dewasa kan.lagisatu kalau ada masa free atau sedang tunggu mana-mana housemate habis kelas,kita akan lepak dekat workstation,main friendster.masa itu kolej tak sekat lagi internet kat situ.sekarang,rasanya dah tak boleh surf internet lagi kan.hehe.kesian budak-budak sekarang.

diela,ingat tak masa hari pertama dekat workstation,aku tegur ada seorang mamat ni?siap ajar dia VOISS lagi.teeheee.lepas itu bertukar number phone dan akhirnya jodoh kami tiada.sebab masa itu aku konon setia dekat BF di melaka tak boleh bla tu.haaha.kelakar.masa itu belum reti buat skandal lagi.akau reti,kan best.ok,everybody be good.diela,mana dah hilang tagline ko ni?lama dah tak dengar.dulu siap tulis dekat semua barang ko termasuk baldi mandi.hahahaha.

masa berlalu terlalu cepat,6 tahun berlalu dalam tak sedar.kalau dikenang,dulu masing-masing bercinta dengan orang lain,samalah macam aku,tapi akhirnya settle down dengan orang lain.jodohkan.bila dikenang semua hal lalu,kadang-kadang rasanya semua itu sungguh membuang masa.yang masih kekal dengan partner masing-masing dari dulu sampai sekarang,hanya nisha,diela,pieka dan zarien je.yang lain-lain,ketika ini sedang bersama cinta lain.heeeehe.

paling bermakna,masa wedding aku,semua ex-403 hadir kecuali Nisha yang ketika itu ada hal lain.tapi bila tengok muka mereka semua,aku rasa happy sangat.

oh terindah, lagu yg terindah

sengaja aku cipta untukmu yg terindah
semoga dapat meluluhkan segala keraguan
semoga menghancurkan kerasnya batu prasangka


reff: aku takkan melupakanmu
takkan meninggalkanmu
takkan menduakan cintamu, ku bersumpah
aku tak ingin mengingkar janji
tak ingin menjadi duri
tak ingin menjadi api cinta yg membara

rebahlah kau di pelukku
lepaskan resahmu
bebaskan jiwamu
dari prasangka-prasangka burukmu
dari kerasnya batu curiga


senyuman melati
sambutlah mentari
raihlah cintamu
hari ini


Nana Mardyana.Pieka.Nisha.Mas.Azreen.Halida.Diela.Zarien.Nuril :
6 tahun lepas semua ini pernah berlaku.
ketika itu kita sendiri tidak tahu apa yang akan terjadi pada masa depan.
tapi kita melalui hari-hari yang ada  seadanya.

ketawa.menangis.gurau.marah.terasa.
itu semua normal.
dan kita terus berkawan.
tetap bersama.
seumpama adik beradik.

kita takkan mungkin serumah lagi macam dulu-dulu.
sebab kita sudah ada kehidupan sendiri sekarang.
sudah ada tanggungjawab baru.jalan hidup yang baru.
walau di mana pun kita 10 tahun akan datang.atau 40 tahun akan datang.
ingat lah selalu.semua yang pernah kita lalui bersama ketika di 403 tu,tidak dapat ditukar ganti.
kenangan itu hak kita.persahabatan itu milik kita.

aku sayang dekat korang semua.
sebab tanpa korang,aku mungkin bukan aku yang hari ini.
jatuh bangun aku,korang yang melihat.
susah senang duka sengsara aku,korang sahaja yang tahu.
saat aku sunyi,korang penglipur lara aku.hihi.
dan sampai bila-bila pun,korang tetap dalam hati aku.
sayang korang semua.
dan mengharapkan yang terbaik untuk korang hari ini dan akan datang.

untuk 403 yang kedua(nana sabah,lynn,lia,pieka,nuril,diela,nisha)nantikan entri lain ye.

1 comment:

  1. terharu nya...
    sedih....kenangan terindah...
    yang xkan dilupakan.....

    sayang kamu......
    sayang semua....
    takkan dapat lagi saat2 ini....

    ~nana mardyana~

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...