nuffnangku

Sunday, April 3, 2011

review wedding : veil nikah.dan tutorial DIY Veil.

Latest Update 4 Mac 2013 , hi tak lama lagi saya akan buka tempahan untuk veil. Semestinya handmade :) Sila like FB page saya : Dreamsisters untuk hubungi saya atau untuk tempah. Nanti saya akan update beberapa veil ready made dengan harga yang sangat affordable untuk u all semua k.

----------------------------------------------------------------------------------------

DSC_0259-1

ini veil saya.ini bahagian depan.

DSC_0260-1
ini bahagian atas kepala.

DSC_0254-1
zoom in secara dekat

DSC_0261-1
ini zoom in bahagian atas kepala.

DSC_0263-1
depan.

macam yang saya ceritakan sebelum ini,veil yang siap tiada yang dapat memikat hati,maka saya buat keputusan untuk DIY.buat research sana-sini,baca sana-sini,ingatkan susah sangat,tapi sebenarnya ia masih ditahap sederhana senang-susah.erk,macamana tu?maknanya tidaklah terlalu payah hendak membuatnya tapi tidaklah terlalu mudah macam makan kacang.tapi saya kira amatur,janganlah mengharapkan beading nya sama hebat macam Sharifah Kirana,Datin Linda Rahim atau Qudyn.saya orang biasa yang terpaksa merajinkan diri demi kepuasan kehendak sendiri.

saya pergi Jakel,Masjid Jamek.Sebab kebetulan ketika itu saya membeli baju untuk pengapit-pengapit saya.alang-alang sudah ada di sana,saya tanya saja-saja pada S.A yang penyabar melayan kehendak saya tu.saya minta kat dia kain net.dia bagi pilihan,terdapat dua jenis.satu yang keras macam tapis air tu :) manakala satu lagi yang normal.bila tanya harga,ok boleh tahan.tapi dia bagi pilihan pada saya jika saya mahu lebihan kain net yang sudah siap dipotong kepada 2 1/2 meter dengan harga RM20.bagi saya,itu sudah terlalu ok.panjangnya pun seperti yang saya mahu.maka,sambar aje.kemudian tanya border lace pula.terdapat dalam pelbagai harga.yang penting,jangan malu beritahu bajet anda,nanti akak S.A itu tolong carikan.macam saya,bajet untuk border lace saya adalah dibawah RM100.

07122010601-1
pengapit saya dipaksa menjadi model untuk seketika.hik3.ini kain net tersebut.

07122010602-1
border lace diletakkan bersama.untuk melihat ok ke tak ok.

07122010603-1
dari arah tepi.

done!

bagaimana mahu membuatnya?mari,saya tunjukkan :

1)
DSC_0002-1

bentangkan kain net.kemudian guntingkan kepada bentuk D.mula-mula mak bentukkan ia guna suratkhabar,tapi lecehlah.maka,mak gunakan pembaris sahaja.dan kami bersama-sama bentukkan sampai jadi bentuk D.tak susah pun,dan tak payah sedih,kalau tak jadi sangat rupa D tu.

2)bentukkan menjadi D seperti gambar di bawah ini.sorry ye,gambar semasa kain net saya sudah menjadi D lupa nak snap.tapi bentuk D veil saya ni serupa seperti ini.saling tak tumpah.

3.border lace dipotong

dari seperti ini:

DSC_0003

menjadi seperti ini :

DSC_0004

4.lace yang telah dipotong,di aturkan pada kain net mengikut kesukaan hati masing2.pinkan dengan jarum peniti supaya ia tidak beralih.kemudian,jahit jelujur di sekeliling lace tersebut.jahit jelujur tu jahit biasa je,macam jahit main-main asalkan lekat je.kegunaannya untuk pastikan lace tidak beralih,dan jahitan ini akan dibuka selepas kita dah jahit guna mesin pula.

DSC_0006-1

5.cuba pakai unutk melihat susun aturnya seperti yang dikehendaki atau tidak.

DSC_05402-1
lace ini disusun begini di atas kepala untuk menjadi fokusnya.

DSC_05392-1
ini pula dari depan(sila abaikan muka saya yang macam apa itu,hik3)

done!

sekarang,untuk maniknya pula.

DSC_0299-1
saya suka manik glass pearl dari apple beads ni sebab ia berkilat dan tidak ringan.bila jahit,ia jadi berat dan akan membuatkan veil kita jatuh lembut di badan.manik ni ada dijual di kedai bersebelahan jakel masjid jamek.

DSC_0297-1
manik halus2.

DSC_0295-1
manik ni kalau beli katkedai sebelah jakel masjid jamek tu.buy 1 free 1 taw.harga RM 2.30.berbaloi. tuh.

DSC_0300-1
ini pula manik blink-blink main bakar dan lekat.senang kerjanya.

mari lihat veil saya dari dekat:
199204_113634458717414_100002125814939_123385_4394159_n
pandangan tepi

209005_214291511917707_100000105806467_983690_8246605_n
close-up belakang kepala dari dekat

DSC_0267-1
pandangannya dari belakang-see,labuhkan.ngeegegege.oh candidnya pic ni.hik3

sekian,review tentang veil DIY nikah saya.

14 comments:

  1. cntik sgt2...thnks sbb wat tutorial =)

    ReplyDelete
  2. Adawiyah A.Halim: welcome dear..hik3..slamat mcube :)

    ReplyDelete
  3. sukanya entri. bleh jadik insprirasi nak diy. tapi daku tak kretip huhuk

    ReplyDelete
  4. wahhhh bunyi mcm senang.hehe.labuh jgak ek.kalau i yg pendek ni mau labuh gila jadinya tu.thanks for the review :)

    ReplyDelete
  5. cantikla veil u..bpe meter u beli net utk dpt veil yg labuh cm2 erk?..net 2 bidang bpe?

    ReplyDelete
  6. nice tutorial. really helps org yg x reti menjht like me :)

    ReplyDelete
  7. wahh nice tuto.. bleh buat bhn rjukan.. ;p thanks for sharing ya..

    ReplyDelete
  8. nak tanya,, awak beli kat mane ye border lace tu.. :)

    ReplyDelete
  9. sangat suka tutorial awak nie! n thanks sebab visit blog saya =) sharing is caring ~____~ pls feel free to follow or visit again eks! ;)

    ReplyDelete
  10. siyesly gojes :)
    kt mana ye nak dptkan lace & kain net tu... nmpak halus je..

    ReplyDelete
  11. alah.dah kawin baru view benda ni. cantik. gojes . btw thanks atas perkongsian DIY ni.

    ReplyDelete
  12. salam, ade nk offer utk sewa x this veil, kalau ye tlg sms sy details. nurin 0142502356

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...