nuffnangku

Wednesday, April 13, 2011

jodoh dan istigkharah.

jodoh.
orang kata ia ditangan Tuhan.
langsung tiada cara untuk mengetahuinya lebih awal?
mungkin ada.hanya kita yang cetek ilmunya gagal memahami takdir Allah.
salah satu cara yang saya tahu.Istighkharah.
percayalah.

saya pernah melaluinya.
bukan sekali melakukannya,tapi lebih dari itu.
dan setiapkali itu,jawapan yang saya dapat,tidak pernah berubah.
tapi jawapan itu tidak didatangkan dalam keadaan yang sama setiapkalinya.
ia berlainan tapi kita akan tahu itu memang jawapannya.

saya lakukannya untuk yang terbaik dalam hidup dan masa depan saya.
walaupun dugaan yang diterima bukan sedikit,tapi saya masih 'cool'.
sebab Allah kurniakan jiwa yang kuat pada saya.
sebab Allah takdirkan saya hati yang cekal.
dan masih bertahan walaupun diasak dengan bermacam perangai orang.
sebab saya yakin,Allah tahu apa yang terbaik untuk saya.
Jodoh pertemuan itu memang ditangan Allah.
siapa kita untuk menafikannya.

kita sering dihadap dengan pelbagai pilihan tapi ia tetap tak setanding pilihan yang Allah tentukan.
mesti ada B2B yang sukar tidur,hati gundah gulana memikirkan apakah kita buat keputusan yang tepat atau tidak.
macam saya.alhamdulilah.
langsung tidak was-was.tidak nerves.hati tenang.sampailah semuanya selamat.
berkat istighkharah rasanya.
kan jawapannya adalah yang terbaik.jadi untuk apa mahu risau,kan.
tapi perlu diingatkan,hanya orang yang hatinya kuat dan teguh sahaja mampu lakukannya.
sebab kita pun tahukan,jawapannya nanti bukan untuk bertukar-tukar mengikut kehendak kita.

tapi perlu diingatkan,yang terbaik untuk kita,tak semestinya terbaik untuk orang lain.
yang terbaik utk orang lain juga belum tentu akan jadi terbaik untuk kita.
manusia ini berbeza.jadi kalau kita dapat 'kelebihan' ini,jangan sampai perkecilkan 'kekurangan' yang orang lain dapat.
setiap orang ada bahagian masing-masing.belajar bersyukur dan jangan merendah2kan orang.
hanya Allah yang tahu apa yang terbaik untuk hamba yang Dia sendiri ciptakan-Wallalhualam.

Dari Jabir ra., ia berkata: "Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istigkharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran. Kalau seseorang dari kamu menghendaki sesuatu, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian berdoa:


“Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya”


ini pesanan buat kita :

sabda Nabi saw. "Saling pesan-memesanlah untuk berbuat baik kepada perempuan, karena mereka diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok. (Diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim dan Tirmidzi dari Abu Hurairah).



Abu Hurairah r.a. berkata: Rasululllah saw. bersabda:" sesungguhnya perempuan seperti tulang rusuk, jika kamu cuba meluruskannya ia akan patah. tetapi jika kamu membiarkannya maka kamu akan menikmatinya dengan tetap dalam keadaan bengkok".
-----------------------------------------------------------------------------------------------
perempuan.
dicipta dari tulang rusuk yang bengkok.
saya ,perempuan yang dicipta dari tulang rusuk dia yang bengkok itu.
hanya dia yang boleh mengendalikan tulang rusuk nya 'sendiri'.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...