nuffnangku

Monday, November 15, 2010

hendak yang lain,tapi dapat yang lain.

huh.
confirm semua yang bernama manusia pernah berada dalam situasi ini kan.kita punyalah beria sangat hendakkan benda lain tapi kemudiannya kita dapat yang lain.siapa yang silap?salah siapa?

kalau dapat yang lebih bagus dari yang kita angankan atau inginkan,kita akan cakap : bertuahnya aku.
kalau dapat yang lebih tak bagus dari yang kita angankan,kita akan merasakan diri kitalah yang paling malang.kan.

setiap yang berlaku,mesti ada hikmah.tetapi kita manusia,yang dilahirkan dengan perasaan,keinginan,nafsu dan impian yang cukup sempurna oleh Allah.kita 1 individu,tetapi di dalam diri kita,di dalam hati kita,telah dikurniakan Allah 1001 perasaan.marah,sedih,dengki,gembira,cemburu,berdendam,cinta dan kasih sayang dan macam2 lagi lah segala jenis perasaan yang kalau ditulis,memang 30 page ni pun tak habis-habis.:) masyaAllah.

sudah tentunya kita akan sedih atau kecewa bila kita tidak dapat apa yang kita impi-impikan sangat.dalam hati,di sudut sunyi itu,kita sentiasa mengadu pada Allah walau dalam senyap,walau dalam diam tetapi kita tahu Allah Maha Mendengar.kadang-kadang kita membuat keputusan yang salah.siapa lagi harus disalahkan?kita lah orangnya.kita mengharapkan perkara/hal yang kita inginkan itu menjadi lebih baik dari yang kita harapkan tetapi akhirnya ia menjadi lebih buruk dari yang kita sanggup terima realitinya.

mesti rasa 'down'. ' putus asa'.

kemudian kita cuba positifkan diri.kita cuba untuk menerima situasi dengan lebih mudah.tidak lagi menangisi atau terlalu memikirkannya.adakah pada saat kita cuba mempositifkan diri dan kurang berharap seperti sebelumnya,ia membuatkan kita menjadi manusia yang telah 'ter'kurang perasaannya?secara tidak sedar,memang ia.kita pun sudah tidak 'berani' berkehendakkan itu ini sebab takut kecewa lagi.jalan paling selamat,meneruskan apa yang ada di depan mata dari berharap semuanya menjadi 'ting' umpama pari-pari mengetuk bintangnya dan semuanya berubah menjadi indah dalam sekelip mata.teruskan kalau itu tidak akan menyusahkan orang lain di sekeliling.kadang-kadang hati kecil kita menjerit 'ini bukan yang aku mahukan' tapi apakan daya,kita hanya berusaha,selebihnya ketentuan Allah.

lagipun,
kita bukan dalam cerita dongengan.
kita manusia realiti.

walau kecewa kerana hal apapun,teruskan lah apa yang dihadapkan di depan mata.itu lebih baik.atau kita cuba usahakan hal yang lain pula.tetapi jangan berharap lebih dari yang seharusnya.anda,saya dan kita tentu pernah berada di dalam situasi seperti ini.kita frust.kita kecewa.tapi itu adalah sebahagian rentetan hidup seorang manusia normal,kan?pasti selepas ini ada pelangi menanti selepas hujan itu.untuk sementara hujan masih belum teduh,bawa aje lah payung walau ke mana kita pergi.nanti bila hujan turun dengan lebat secara tiba-tiba,senang,kita ada payung untuk melindungi.walaupun kita tetap akan terkena tempias air hujan dan tetap akan basah,tapi ia tak sama kalau langsung tak berpayung,kan.

kalau kita tak pernah jatuh,manakan kita nak tahu,jatuh itu sebenarnya amat menyakitkan.

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...