nuffnangku

Thursday, October 28, 2010

halaman rumah dia lebih cantik dari saya.tak aci.

halaman rumah dia lebih luas.lebih cantik dari saya.
kenapa halaman rumah saya tak luas?tak indah macam dia?
sekejap.buat apa pandang pada halaman rumah orang yang besar-besar tu?
menimbulkan rasa cemburu aje kan.

apakata.tukar pandangan.cuba pandang pada mereka-mereka yang tinggal di rumah flat,apartment.
halaman pun tiada.apatahlagi mengimpikan halaman rumah sendiri yang cantik.yang luas.
kawasan yang ada pun,habis penuh dengan parkir.

begitulah hidup.
kita,seringkali akan cuba-cuba memandang pada halaman orang.merasakan halaman orang lain lebih indah dari yang kita punya.lantas,tidak mensyukuri apa yang sedia ada.kadang-kadang membenci yang kita punya,setelah merasakan apa yang kita punya itu tidak semewah atau seindah orang lain punya.laman rumah dia cantik.ada bunga rose mekar.laman rumah aku tak cantik.ada pokok cili dan serai aje.sigh.

kenapa kita tidak menukar pemikiran yang seperti ini kepada sesuatu yang lebih positif?dari kita sibuk-sibuk cemburu tengok halaman orang yang cantik,ada bunga rose,ada itu ini,cuba alihkan pandangan pada mereka-mereka yang halaman pun tak ada.jangankan nak tanam segala macam bunga-bunga yang cantik,nak tanam pokok cili pun belum tentu dapat.kurang-kurang kita,bila cili telah menjadi,boleh dipetik buat masak lemak cili api.kan.

belajar mensyukuri apa yang kita ada.itu lebih baik,dari asik hidup cuba mempertikaikan kehidupan orang yang lebih mewah miliki.pandang pada mereka yang hidup serba kekurangan,dan belajar merasai derita orang lain dan belajar bersyukur.hidup dalam kesederhanaan itu lebih afdal.kalau ada lebih,tiada apa yang salah,memiliki itu ini untuk menikmati hidup tapi jangan sampai membuatkan mereka-mereka yang serba kekurangan merasa rendah diri dengan perbezaan yang ada.

untuk yang berada di pertengahan,dari asik mendongak ke atas,apakata tinjau2 sikit pada yang di bawah.dari situ kita akan mengerti dan belajar tentang hidup yang tidak semua orang itu nasibnya baik.kalau kita rasa kita yang paling sulit,ketahuilah ada ramai lagi yang lebih sulit dan sukar hidupnya dari kita.kalau kita rasa kita yang paling banyak menderita,ketahuilah masih ramai yang menderita kerna kehilangan orang tersayang,harga diri dan keamanan negara.kalau kita asik pandang Aishwarya Rai,mengkagumi kecantikan dia,dan mengutuk kekurangan diri,apakata kita lihat pada mereka-mereka yang kurang bernasib baik.

syukuri apa yang kita ada,selagi ia masih ada.jadikan mereka yang lebih mempunyai 'sesuatu' itu sebagai motivasi pada kita untuk jadi seperti mereka dan dalam masa yang sama,kita turut jadikan mereka yang 'kurang bernasib baik' itu sebagai pemangkin semangat untuk kita belajar menerima kehidupan,kekurangan,kelebihan dan keistimewaan kita seadanya.macam contoh,halaman rumah dia cantik,kita pandang,melihat dan nikmati.pandang halaman rumah kita,bersyukur.cili itu masih membawa manfaat pada kita sebenarnya.pandang pada mereka yang tiada halaman,senang.tak payah nak tanam apa2 :p

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...