nuffnangku

Friday, June 4, 2010

memaafkan atau melupakan .yang mana satu menjadi pilihan?


memaafkan dan melupakan adalah dua perkara yang berbeza.saya pernah dengar dan akhirnya saya sendiri faham maksud memaafkan bukan bererti melupakan.dulu,saya fikir,once kita dah maafkan orang and why not kita melupakan terus kesalahan dia.tapi sebenarnya,there is a lots of issues behind the words 'forgiveness' or 'memaafkan'.

memaafkan mungkin pokok pangkalnya dari hati.kalau hati tiba-tiba jadi redha,kita akan lebih mudah memberikan kemaafan pada si pesalah.tapi melupakan,ia bukan berkaitan hati.ia berkaitan memori.ia tersimpan dalam ingatan kita.sebab itu,adalah mustahil kita melupakan sesuatu kesilapan itu dengan mudah dan cepat.lainlah kalau kita tiba-tiba ditakdirkan hilang ingatan.then at that moment,memang rasa heaven sebab hidup dengan memori kosong atau tidak perlu lagi memikul beban atas-atas perkara yang bukan mudah kita lupakan.

memaafkan atau melupakan ,mana satu perbuatan yang lebih mulia?sesungguhnya ini adalah sangat subjektif.

memaafkan
bagi saya,saya boleh memaafkan tapi untuk melupakan,ia adalah sangat sukar.penuh kepayahan.tapi memaafkan pun memerlukan banyak syarat-syarat wajibnya sebab saya benci manusia yang sewenang-wenangnya mempersendakan kemaafan yang telah saya beri.dan dia anggap maaf itu macam tak ada makna.hari ini buat salah,esok minta maaf.tulat buat salah yang sama lagi.sampai bila?dan saya ini pun bukan boneka maaf.yang kerjanya macam tape video rosak,asik mengulangi cerita yang sama.


  1. benar-benar menyesal

  2. benar-benar insaf dan berjanji pada diri sendiri dan saya,untuk tidak akan mengulanginya lagi.

  3. berubah.
saya memang tak akan maafkan kalau saya rasa manusia ini memang tak ada harapan untuk berubah.rasa buang masa.dan buat penat saya aje.maaf saya tinggi nilainya.bukan taraf bawahan yang boleh dibuat main-main.

melupakan.
bukan mudah untuk melupakan hal-hal yang membuatkan kita sakit hati atau terluka.apatahlagi kalau hal-hal berkaitan dengan kecurangan kekasih.sampai mati pun rasa-rasanya ingat.kita tidak boleh setkan dalam kepala kita untuk hanya membuatkan otak ini berfungsi mengingati hal-hal terindah sahaja.sebab itu bagi saya,melupakan adalah antara perkara paling sukar yang memang tak mampu saya lakukan.

* untuk manusia-manusia yang pernah berbuat salah dan masih hidup tanpa penyesalan,mohonlah kemaafan sementara ruang itu masih terbuka.jangan sampai semuanya telah terlewat.

*saya boleh memaafkan tapi dengan kemaafan bersyarat.cuma saya sukar untuk melupakan.kerna sayatak cukup kuat untuk melaksanakannya.

1 comment:

  1. perlu kan memaafkan dan melupakan..
    kalah salah satu je tak boleh jugak kan?
    takut nanti jadi berdendam lak..ish

    -----

    Entri Baru : [REVIEW] Lagenda Budak Setan

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah blog ini. Sila tinggalkan komen anda :) tapi yang positif je taw.Kalau nak tanya apa-apa secara details, boleh email saya yea - veelara85@gmail.com

♥♥ Lara ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...